Περίοδος της Ανυψώσεως του Τιμίου Σταυρού
Ομιλία του Σεβασμιωτάτου Αρχιεπισκόπου Μαρωνιτών Κύπρου κ.κ. Σελίμ Σφέιρ
2η Κυριακή της Ανυψώσεως του Τιμίου Σταυρού
( Ματθαίος 24 / 1 - 14)
Ο ερχομός του Υιού του Ανθρώπου και η βασιλεία
Όταν ο Ιησούς βγήκε από το ναό και ξεκίνησε να φύγει, ήρθαν οι μαθητές του για να του δείξουν τα οικοδομήματα του ναού. Ο Ιησούς όμως τους είπε: «Τα βλέπετε όλα αυτά; Σας βεβαιώνω πως δε θα μείνει εδώ πέτρα πάνω στην πέτρα· όλα θα γκρεμιστούν».
Ύστερα ο Ιησούς πήγε και κάθισε στο όρος των Ελαιών. Κι ήρθαν οι μαθητές του και τον ρώτησαν ιδιαιτέρως: «Πες μας, πότε θα γίνουν αυτά, και ποιο σημάδι θα δείξει πως πλησιάζει η παρουσία σου και η συντέλεια του κόσμου;» Ο Ιησούς τους απάντησε: «Προσέχετε μη σας ξεγελάσει κανείς. Γιατί πολλοί θα εμφανιστούν σαν μεσσίες και θα ισχυρίζονται: «εγώ είμαι ο Μεσσίας». Έτσι θα παραπλανήσουν πολλούς.
Τότε θ' ακούσετε πως γίνονται πόλεμοι, ή προετοιμάζονται πόλεμοι. Προσέξτε να μην ταραχτείτε, γιατί όλα αυτά πρέπει να γίνουν, αλλά δεν είναι ακόμη το τέλος. Το ένα έθνος θα ξεσηκωθεί εναντίον του άλλου και το ένα βασίλειο εναντίον του άλλου θα έρθουν πείνα, αρρώστιες και σεισμοί σε διάφορα μέρη. Όλα αυτά όμως είναι σαν τους πρώτους πόνους της γέννας.» Θα σας παραδώσουν σε βασανιστήρια και θα σας σκοτώσουν, κι όλοι οι λαοί θα σας μισούν εξαιτίας μου. Τότε πολλοί θα αποστατήσουν, θα καταδώσουν ο ένας τον άλλο και θα μισούν ο ένας τον άλλο. Θα εμφανιστούν και πολλοί ψευδοπροφήτες και θα παραπλανούν πολλούς. Επειδή μάλιστα θα πληθύνει η κακία, η αγάπη πολλών θα ψυχρανθεί. Όποιος όμως μείνει σταθερός ως το τέλος, αυτός θα σωθεί. Πρώτα θα κηρυχθεί σ' όλη την οικουμένη αυτό το ευαγγέλιο για τη βασιλεία του Θεού, για να το ακούσουν όλα τα έθνη, και ύστερα θα έρθει το τέλος.
- Η καταστροφή του ναού. Ο Ιησούς βγαίνει έξω και εγκαταλείπει το ναό. Το σπίτι αυτό έχει πλέον εγκαταλειφθεί. Οι μαθητές φαίνεται να ενδιαφέρονται περισσότερο για την όμορφη εξωτερική εμφάνιση των κτιρίων παρά για το τι συνέβαινε στο εσωτερικό τους (21:13).
Ο Θεός πάντα κρίνει τα πράγματα εκ των έσω, και ο Κύριος λέει στους μαθητές Του ότι ο ναός, παρά τη λαμπρότητά του, επρόκειτο να καταστραφεί ολοσχερώς. Εκείνοι που ήταν υπεύθυνοι για τη λατρεία του Θεού στον οίκο Του και τη παρουσία του Κυρίου στον ναό (12:6), (Μαλαχίας 3:1), είχαν αποτύχει.
Οι μαθητές δεν φαίνεται να εκπλήσσονται από την τραγική πρόβλεψη του Κυρίου- την εξισώνουν με το τέλος της εποχής του νόμου και την έλευση του Μεσσία που θα εισάγει μια νέα τάξη πραγμάτων σύμφωνα με τις προφητείες (εδάφιο 3, 23:39). Μόνο ο Λουκάς αναλύει τα λόγια του Ιησού για την καταστροφή του ναού και της Ιερουσαλήμ (21:20-24): η τιμωρία του Θεού για το λαό του ήρθε περίπου το 70 μ.Χ. Εδώ ο Ιησούς, απαντώντας στους μαθητές, βλέπει τους μελλοντικούς καιρούς που θα προηγηθούν της επιστροφής του στη δόξα.
- Η αρχή των βασάνων. Οι μαθητές ενδιαφέρονταν για τα γεγονότα για τα οποία οι προφήτες είχαν μιλήσει εκτενώς. Ο Ιησούς τους είχε επίσης εξηγήσει τις παραβολές που προέβλεπαν τις κρίσεις που θα έρχονταν κατά την ολοκλήρωση του αιώνα (13:39, 49). Αυτή η εποχή βρίσκεται σε εξέλιξη από τον θάνατο του Χριστού.
Ο Σατανάς, ο Θεός αυτής της εποχής, τυφλώνει τους άπιστους και τους οδηγεί στην απώλεια-όλα θα ολοκληρωθούν με την έλευση του Χριστού στη δόξα.
Εδώ ο Ιησούς δίνει ένα περίγραμμα των γεγονότων που θα λάβουν χώρα λίγο πριν από το «τέλος» (δηλαδή πριν από την έλευσή Του για τη χιλιετή βασιλεία) (εδάφιο 6, 8). Ξεκίνησαν μετά την ανάληψη Του, αλλά η καταστροφή της Ιερουσαλήμ και η διασπορά του ιουδαϊκού λαού στα έθνη διέκοψαν την πορεία τους- θα συνεχιστούν μετά την αρπαγή της Εκκλησίας.
Ο Ιησούς προειδοποιεί τους μαθητές ενάντια στους απατεώνες αυτής της εποχής- θα οργιάσουν στην εποχή των αποστόλων (Ιωάννης 2:18, Β΄ Κορινθίους 11:13) - αργότερα θα προετοιμάσουν το δρόμο για τον Αντίχριστο (εδάφιο 5).
Η απάτη και η πονηριά χαρακτηρίζουν τον πεπτωκότα άνθρωπο, αλλά και η βία και το μίσος- οι λιμοί και οι πόλεμοι στους έσχατους καιρούς θα είναι τρομεροί, ιδιαίτερα γύρω από τη γη του Ισραήλ- θα είναι μέρος των κρίσεων του Θεού επί των ανθρώπων. Οι σεισμοί θα είναι σίγουρα πολυάριθμοι και καταστροφικοί: ο άνθρωπος τους εξηγεί πάντα ως φυσικές και προβλέψιμες καταστροφές σε βάθος χρόνου, αλλά ο Θεός τους στέλνει ως προειδοποίηση. Όλα αυτά τα πράγματα, λέει ο Ιησούς, είναι η αρχή των βασάνων (κυριολεκτικά των πόνων της γέννας), απαραίτητων για την ολοκλήρωση των τρόπων του Θεού για τη γέννηση της βασιλείας.
3.Τα βάσανα των πιστών στους επερχόμενους καιρούς. Οι διωγμοί για το όνομα του Χριστού άρχισαν κατά την ανάληψή Του, αλλά θα πολλαπλασιαστούν πριν από την έλευσή Του στη δόξα. Ο Κύριος είχε ήδη προειδοποιήσει τους μαθητές Του με παρόμοιους όρους όταν κλήθηκαν να υπηρετήσουν (10:16-23). Στις Πράξεις των Αποστόλων και στις Επιστολές βλέπουμε τα δεινά που υπέστησαν από τους συμπατριώτες τους παντού. Ο Ιησούς ξεκαθαρίζει (εδάφιο 9) ότι το μίσος κατά των οπαδών του Χριστού, αλλά και κατά των Εβραίων, θα φτάσει σε όλα τα έθνη.
Εκτός από την εξωτερική καταπίεση, θα υπάρξει εσωτερική αποστασία και προδοσία. Η αυξανόμενη ανομία και ο διωγμός θα οδηγήσει κάποιους στην αποθάρρυνση και την άρνηση, άλλους στο μαρτύριο (εδάφια 9-12) (Αποκάλυψη 6:9). Ο Ιησούς όμως υπόσχεται σωτηρία και απελευθέρωση σε όσους αντέχουν μέχρι τέλους. Σε κάθε περίπτωση, οι πιστοί ζουν με πίστη, ενδυναμώνονται με ελπίδα και η αγάπη τους δεν «ψύχεται» από το κακό που τους περιβάλλει.
- Το Ευαγγέλιο της βασιλείας. Αυτοί οι διωγμοί θα προωθήσουν τη διασπορά των πιστών του ιουδαϊκού έθνους, όπως συνέβη στην αρχή (Πράξεις 8:1-4), με σκοπό τη διάδοση του ευαγγελίου.
Στον καιρό του τέλους το ευαγγέλιο της βασιλείας θα κηρυχθεί, φωτίζοντας τις συνειδήσεις και προετοιμάζοντας τις καρδιές πολλών για τη συμμετοχή τους στη βασιλεία.
Αυτό το ευαγγέλιο είχε κηρυχθεί από τον Ιωάννη τον Βαπτιστή (3:2) και από τον ίδιο τον Ιησού (4:17, 23, 9:35), και στη συνέχεια από τους μαθητές του (10:7). Θα ξαναβρεθεί και θα παρουσιαστεί σε όλα τα έθνη από τους μάρτυρες εκείνης της εποχής με μεγάλο θάρρος και πίστη. Αυτό το ευαγγέλιο της βασιλείας δεν φτάνει στην πνευματική ανύψωση του σημερινού ευαγγελίου της «χάριτος του Θεού» και της «δόξας του Χριστού». Σκοπός του είναι να φέρει εκείνους που τη δέχονται στη γήινη σφαίρα της βασιλείας, και αυτοί θα είναι ευλογημένοι ούτως ή άλλως (5:3-12), διότι θα απολαμβάνουν τις θεϊκές ευλογίες υπό την εξουσία του Βασιλιά της δόξας (25:34).
Προσευχή : Παντοδύναμε Θεέ, ερχόμαστε να σε προσκυνήσουμε και να εμπιστευτούμε τους εαυτούς μας στα σχέδια της θείας Πρόνοιάς Σου, για να γίνουμε φορείς του έργου της Λύτρωσής Σου στην ιστορία μας. Σε ευχαριστούμε που μας συνέδεσες με αυτό, παρόλο που δεν είμαστε άξιοι γι' αυτό.
Δώσε μας, Κύριε, να περιμένουμε με εμπιστοσύνη και επιμονή τον ερχομό της βασιλείας Σου, με μια καρδιά πάντα ανοιχτή και φιλόξενη σε ό,τι θέλεις να μας δείξεις.
Κύριε Ιησού Χριστέ, Βασιλιά του σύμπαντος, βοήθησέ με να δω την άνοιξη του ερχομού Σου. Θέλω να Σε καλωσορίσω με δοξολογία και ευχαριστία, θυμούμενος τα αμέτρητα δώρα του Θεού Πατέρα. Είσαι η ολοκλήρωση της ιστορίας και μας δείχνεις τον δρόμο προς τον Πατέρα. Σε τιμούμε μέσα στην Εκκλησία, το σώμα Σου, του οποίου Εσύ είσαι η κεφαλή. Δώσε μας τη δυνατότητα να βλέπουμε σ' αυτήν, μέσα από την ανθρώπινη αδιαφάνεια αυτού του κόσμου, τη δόξα του Πατέρα. Αμήν.
+ Σελίμ Σφέιρ
Αρχιεπίσκοπος Μαρωνιτών Κύπρου