Categories
Archbishop’s Teaching

Περίοδος της Μεγάλης Σαρακοστής 4η Κυριακή της Σαρακοστής (Λουκάς 15 / 11 – 32)

  • Περίοδος της Μεγάλης Σαρακοστής
    4 η Κυριακή της Σαρακοστής
    Ομιλία του Σεβασμιοτάτου Αρχιεπισκόπου Μαρωνιτών Κύπρου
    κ. Σελίμ Σφέιρ
    Αγαπητά εν Χριστώ αδέλφια,
    Δενυπάρχειεπιστροφήχωρίςαναχώρηση,δενυπάρχειμετάνοιαχωρίς
    ανυπακοήκαιδενυπάρχεικατανόησητηςέννοιαςτηςαγάπηςχωρίς
    αποξένωση.
    Βρισκόμαστεμπροστάσεμιααπότιςπιοόμορφεςπερικοπέςτου
    Ευαγγελίου,τηνπαραβολήτουάσωτουυιού,καιμέσασεαυτήν
    αποκαλύπτονται σημαντικές αλήθειες για το νόημα της νηστείας και την
    επίδρασήτηςστηνανθρώπινηψυχή,ιδιαίτερασεαυτήτηνευλογημένη
    εποχή.
    Αυτόςογιοςγεννήθηκεκαιμεγάλωσεστονκαταπράσινοκήποτου
    πατέρατου,μεγάλωσεστηναγκαλιάτου,απολαμβάνονταςόλαόσα
    μπορούσενατουπροσφέρειαυτότοφροντιστικόπεριβάλλονσε
    καρπούςκαιευλογίες,αλλάδενγνώριζετηνέννοιατηςπατρικής
    αγάπης και δεν είχε γευτεί την επιστροφή μετά την απομάκρυνση.
    Η ιδέα να κυριαρχήσει στη ζωή του τον γοήτευε, και έτσι αποφάσισε να
    επιχειρήσειναμπειστιςανατροπέςτηςζωήςμετακαλάκαιτακακά
    της.Πήρεό,τιτουανήκεκαιεγκατέλειψετονκήποτουπατέρατουγια
    μακρινέςχώρες,όπουδιέλυσετηνκληρονομιάτουπατέρατου,
    περνώνταςαπότηζωήστηναφθονίαστηγνώσητηςζωήςστιςπιο
    σκοτεινές της πτυχές.
    Εκεί,στηνέρημοτουθλιμμένουκόσμου,πείνασε,υπέφερεακόμηκαι
    από πείνα, και άρχισε να κατανοεί τη μεγαλοπρέπεια της ζωής στο σπίτι
    τουπατέρατου.Εκείαναγκάστηκεναδουλεύεισανσκλάβος,
    κατεβάζονταςτοεπίπεδότουσεαυτότωνγουρουνιώνπου
    κυλιόντουσανστηβρωμιά.Οάνθρωποςτουοποίουηευλογίατου
    πατέρατουξεχείλιζεαπότοτραπέζιτουλαχταρούσετηντροφήαυτών
    τωνακάθαρτωνπλασμάτων.Έχασεταρούχακαιταπαπούτσιατου,
    χάνοντας έτσι την προστασία του από τα στοιχεία της ζωής- πούλησε το
    δαχτυλίδι του, χάνοντας έτσι την ταυτότητά του.
    Τότεξεκίνησετοταξίδιτηςεπιστροφήςστοπατρικόσπίτι,όταν
    εξάντλησεόλατααποθέματατηςυπερηφάνειαςτου,επέστρεψεστον
    εαυτότου,στηνεικόνατουΘεούσταβάθητηςύπαρξηςτου,απόόπου
    είχε έρθει όταν έφυγε από το πατρικό σπίτι.
    Καθώςδιαβάζουμεαυτήτηνπαραβολή,βλέπουμεμπροστάμαςτην
    εικόνατου ανθρώπουστοταξίδιτης ζωής.Τηνεικόνατου καθενόςαπό
    εμάςπουβγαίνειαπότοκαταφύγιοτηςπατρικήςασφάλειας,γιανα
    μείνειγυμνόςκαιανυπεράσπιστος,μετηναμαρτίανακατατρώειτην
    άδειαζωήμας.Καθ'όλητηδιάρκειατηςζωήςμας,προσπαθούμενα
    κυριαρχήσουμεστηζωήμας,νααντλήσουμεαπότουςπόρουςμαςγια
    τιςαπολαύσεις τηςζωής,μόνοκαι μόνογιανασυνειδητοποιήσουμεότι
    ηαγκαλιάτουΘεού,στηναπλότητάτης,είναιπλουσιότερηαπό
    οτιδήποτε έχει να προσφέρει ο φτωχός κόσμος.
    ΊσωςσεαυτήτηνπαραβολήβλέπουμετονΑδάμναζεικαινα
    απολαμβάνειτηναγκαλιάτουΘεούστονΚήποτηςΕδέμ,χωρίςνα
    κατανοείτηνέννοιατηςκοινωνίαςμετονΘεό.Παρασύρθηκεαπότην
    ιδέα ναγίνεισαντονΘεό,κύριοςτουεαυτούτου.Έφυγεαπότονκήπο
    τηςπροστασίαςτουπατέρατουκαιπεριπλανήθηκεστηνέρημοτου
    κόσμου αναζητώντας την ελευθερία που είχε χάσει.
    Ναι, είμαστε οι έκπτωτοι γιοι του Αδάμ, που απομακρυνθήκαμε από τον
    κήπο τουΘεού εξαιτίαςτης αμαρτίαςμας, γιανα ζήσουμεσε ανυπακοή
    προκειμένου να αποκτήσουμε μια αίσθηση αυτοπεποίθησης.
    Ίσωςμετάαπόαυτήτηνοδυνηρήέξοδο,ναεπιστρέψουμεστονεαυτό
    μας,ναεπιστρέψουμεστοσπίτιτουουράνιουΠατέρα,ίσωςνα
    συνειδητοποιήσουμε εξαιτίας των αμαρτιών μας το βάθος της χάρης του
    Θεού,γι'αυτόκαιοαπόστολοςΠαύλοςλέει:«όπουηαμαρτία
    αφθονούσε, αφθονούσε η χάρη.» (Ρωμαίους 5:20).
    Ίσωςκατάτηδιάρκειααυτήςτηςνηστείαςναμάθουμενα
    εγκαταλείπουμετουςπειρασμούςτηςυλικήςζωής,νααπογυμνωθούμε
    από όλα τα εφόδια της υπερηφάνειάς μας, να ταπεινωθούμε ενώπιον του
    Θεούκαιναεπιστρέψουμεστηνκατανόησηότιοκόσμοςμας
    προσφέρει μόνο φευγαλέες ψευδαισθήσεις.
    Αςκάνουμετηνηστείαμαςσήμεραμιαέξοδο,όχιαπότηνπροστασία
    τουΘεού,ούτεαπότονκήποτηςκοινωνίαςμαζίΤου,αλλάμιαέξοδο
    απότονκόσμοτηςαμαρτίαςπουέχειπροσελκύσειτιςεπιθυμίεςκαιτις
    παρορμήσεις μας,νακάνουμε τηνηστείαμας μιαέξοδοπρος τονεαυτό
    μας,προςτηνεικόνατουΘεούμετηνοποίαδημιουργηθήκαμε,καιας
    είναιηνηστείακαιηλιτότητάμαςμιααπογύμνωσητουεγωισμούμας,
    ώστεναμπορέσουμενακοιτάξουμεπέρααπότονεαυτόμαςκαινα
    απολαύσουμετηνκοινωνίατηςαγάπηςμετουςάλλους.Ηνηστεία,η
    οποίαμαςαπογυμνώνειαπόταπαρελκόμενατηςπολυτέλειας,μας
    εκθέτειστηνπραγματικήμαςκατάσταση,όπωςοάσωτοςυιόςπου
    συνειδητοποίησετηναπόστασημόνοαφούαπογυμνώθηκε.Ας
    επιστρέψουμεστοσπίτιτουΠατέραόπωςεκείνος,καιαςαφήσουμετη
    νηστείαμαςναμαςδιδάξειτηναξίατουναζούμεσεκοινωνίαμετον
    Θεό.
    Ανηέξοδοςτουάσωτουυιούήτανμιανηστείαπουτοναπογύμνωσε
    απόταόνειρατηςαμαρτίαςκαιτελείωσεμετηθυσίατουμοσχαριού,
    τότεηδικήμαςνηστεία,πουκαθαρίζειτιςψυχέςμας,τελειώνειμετη
    μεγάληθυσίαστοΣταυρό,τηναιτίαγιατησυγχώρεσητωναμαρτιών
    μας και τη χαρά της καρδιάς του Θεού. Ο λόγος για τη συγχώρεση, γιατί
    «χωρίςναχυθείαίμαδενυπάρχεισυγχώρεση»(Εβραίους9:22),καιη
    χαράγιατηνκαρδιάτουΘεού,γιατίοΗσαΐαςλέει:«Ευδόκησεο
    Κύριοςνατονσυντρίψειμέσααπόταβάσανα....Αφούδώσειτηζωή
    τουωςθυσίαγιατηναμαρτία,θαδειαπόγονοκαιθαπαρατείνειτις
    ημέρεςτου-καιτοέργοτουΚυρίουθαευδοκιμήσεισταχέριατου.»
    (Ησαΐας 53:10). Αμήν
    † Σελίμ Σφέιρ
    Αρχιεπίσκοπος Μαρωνιτών Κύπρου

Leave a Reply

Your email address will not be published. Required fields are marked *